Samuel Stašík Opálové Bane

REŠERŠ































 
















„Zvláštne sú spôsoby ľudí, Legolas! Tu majú jeden z divov severného sveta a čo na to hovoria? Jaskyne, hovoria! Jaskyne! Skrýše kam zaliezť v čase vojny, alebo na uloženie krmiva! Môj drahý Legolas, vieš, že jaskyne Helmovej Hlbočiny sú obsiahle a krásne? Ak by sa vedelo, že také miesto je, existovali by nekonečné rady trpaslíkov, len aby naň spočinuli zrakom. Áno, za krátky pohľad by zaplatili čisté zlato! “

„Nezmeraťelné siene, naplnené večnou hudbou vody, ktorá cinká do bazénov, rozprávkové ako hladina jazera vo svetle hviezd. “
„A, Legolas, keď sa zapália fakle a muži kráčajú po piesočnatých podlahách pod kupolami plných ozvien, ach! Legolas, drahokamy a kryštály a žily vzácnej rudy sa lesknú v lesklých stenách; a svetlo žiari cez pokrkvané guličky mramoru, ako skrze škrupinu, priesvitné ako živé ruky kráľovnej Galadriel. Sú tu stĺpce bielej a šafranovej a svitajúcej ruže, Legolas, zvlnené a skrútené do snových foriem; vychádzajú z mnohofarebných podláh, aby sa stretli s lesknúcimi sa závesmi stropu: krídla, lanovité záclony krehké ako zmrznuté mraky; oštepy, bannery, vrcholy závesných palácov! Pokojné jazero ich zrkadlí: trblietavý svet sa povznáša z temných kaluží prikrytých čírym sklom; mestá, ktoré by si i Durin len sotva vedel v spánku predstaviť, tiahnúce sa do temných zákutí kde žiadne svetlo nedomuje. A čľup! Strieborná kvapka padne a okrúhle vrásky v skle spôsobia, že všetky veže sa ohnú a zavlnia ako riasy a koraly v jaskyni mora. Potom príde večer: zblednú a trblietajú sa; fakle prechádzajú do ďalšej komory a ďalšieho sna. Je tu komora, Legolas; hala za halou, kupola za kupolou, schody za schodmi; a kľukaté chodníky ešte vždy vedú do srdca hôr. Šťastná bola šanca, ktorá ma tam doviedla! Bolo mi do plaču opustiť ich! "
„Potom ti želám toľko šťastiny, Gimli,“ povedal Legolas, „aby si sa mohol dostať z vojny v bezpečí a vrátiť sa k nim. Ale nehovor to všetkým svojho druhu! Z tvojho rozprávania sa zdá, že pre nich už niet práce. Muži z tejto krajiny sú možno múdri v tom, že hovoria trocha: jedna rodina pracovitých trpaslíkov s kladivom a dlátom by mohla pokaziť viac, ako vytvoriť. "
„Nie, nerozumieš,“ povedal Gimli, „žiadny trpaslík by nezostal nedotknutý z takého skvostu. Nikto Durinovej rasy by tieto jaskyne neťažil pre kameň alebo rudu, ani keby sa tam diamanty či zlato dalo získať. Rúbete snáď háje rozkvitnutých stromov na jar na palivové drevo? O tieto sadenice kvitnúceho kameňa by bolo dbané, neboli by ťažené. S opatrnosťou, ťuknutím po ťuknutí - malým úlomkom skaly a nič viac, za celý nedočkavý deň – tak by sme pracovali, a ako by roky plynuli, otvorili by sa nové cesty a vystavili svetlu ďaleké komory, ktoré sú stále tmavé, zahliadnuté iba ako prázdnota za puklinami v skale. A svetlá, Legolas! Vytvorili by sme svetlá, také lampy ako kedysi žiarili v Khazad-Dûme; a keď by sme si priali, odoženieme noc, ktorá tu bola od počiatkov úžľabín, a keď by sme chceli odpočinok, nechali by sme noc vrátiť sa.“


Projekt


Cesta slnka okolo baní v období jesene,
 v letných mesiacoch.

































 
9/11













































                                       Rjukan, Nórsko



23.11.
NOVÉ:



Pomocou tieňa ktorý vrhá červená  šípka som mapoval, pod akým uhlom na oblasť dopadajú slnečné lúče.





Tým som vytvoril diagramy, ktoré mi pomáhajú určiť polohy zrkadiel. Takto viem, že napr. v novembri dopadá slnečný lúč o 8:00 pod 40 stupňovým uhlom. Taktiež viem kedy na územie bane svieti priame svetlo, a kedy slnko zapadá za okolité vrchy.


Axonometrický náhľad; nejde o konečný model. Je to schéma, na ktorej ukážem tri rôzne uspôsobenia zrkadiel. 


Konštrukcie, na ktorých sú zrkadlá, musia byť (podľa potreby) nastavovateľné v troch kĺboch/smeroch.
Príklad konštruckie ktorá spĺňa moje požiadavky:




Prvé nastavenie je také, ktoré sa vie otočiť podľa potreby a priviesť svetlo na miesto, kde sa zrovna skupina exkurzie nachádza. Stačil by signál na ovladači, ktorý by sprievodca aktivoval pri vysvetľovaní exkurzie na konkrétnom mieste, a zrkadlo by sa otočilo tak, aby na to miesto vpustilo slnečný lúč. V tomto prípade je na jedno zrkadlo orientovaných viac tunelov.





V druhom prípade ide o osvetlenie väčších  priestorov, ako sú chodby a sály, ktoré ovládačom nastavovať netreba. Rozmerovo môžu byť menšie a stačí im ohýbanie v dvoch smeroch. Permanentne osvetľujú istú časť, pričom ich pohyb je predom nastavený, aby sledoval počas dňa slnko ako slnečnica.
Každá šachta ma vlastné zrkadlo.

V treťom prípade ide o sústavu dvoch zrkadiel, pričom prvé-väčšie, má tri smery otáčania, odráža lúč druhému zrkadlu, ktoré môže byť statické, bez potreby otáčania. Takáto sústava môže mať teoreticky viac statických zrkadiel na jedno pohyblivé zrkadlo s prislúchajúcim tunelom.  Toto riešenie by sa používalo v prípadoch, kde treba priamo zacieliť lúčom svetla na konkrétne miesto, (zaujímavosti, detaily bane) kam by sa kvôli obtiažnosťam nedalo dostať dvomi predchádzajúcimi spôsobmi.




Ďalej som našiel program, ktorý vie simulovať a zmerať intenzitu slnečného faktoru v budovách. 




Skúšal som rôzne priemery tunela. 300 mm a 400 mm nebolo dostačujúce, ale 500 mm priemer tunela (obrázok vyššie) už dosahoval hodnoty nad 100 Luxov. Priemerná hodnota Luxov na pracoviskách je 200 luxov. Verím avšak, že priamy slnečný lúč prinesie ešte viac svetla.



Do programu som vložil aj rez baní:
Následne som si vytvoril jednoduchý model, v ktorom som robil pokusy zo svetlom. Tunele, ktoré siahajú až do hlbín (najhlbšia nezatopená časť bane je 50m+ pod povrchom) budú menej efektívne vo vedení svetla, lenže toto svetlo sa dá rozptýliť pomocou optickej čočky, čím nasvieti väčšiu plochu:


Skaly na ktorých som pokusy robil, sú priamo z bane, a obsahujú opále ktoré sme si mohli vydolovať. Takmer všetky steny bane sú mokré, a tak navlhčením povrchu mojich úlomkov sa mi podarilo rozžiariť ich svetlom tak, ako som si to už od prečítania Tolkienovho textu od začiatku predstavoval.


.


Takto vypadajú po rozptýlení svetla šošovkou:




Doplkové obrázky:



Alternatívna konštruckia pre zrkadlá:

Poznámky na koniec:
Patrik mi dnes poradil, aby som údaje zistené v programe, ktorý počíta svetlo zobrazil tak, aby bolo možné lepšie vyčítať, čo znamenajú pre môj projekt, respektíve vyobraziť tieto údaje vierohodne na mojom osvetlení v bani.

































































Komentáre